دکتر بابک باب شریف ، متخصص چشم و فوق تخصص جراحی پلاستیک پلک و زیبایی و لیزر - شکستگی استخوانهای حدقه

شکستگی استخوانهای حدقه

در اثر اصابت ضربه به ناحیه صورت به خصوص بخش فوقانی آن، شکستگی در دیواره های استخوانی اطراف کره چشم (حدقه ) اتفاق می افتد.

علائم شکستگی حدقه چیست؟

در صورت خفیف بودن شدت ضربه، تنها علامت شکستگی خونریزی زیر پوستی در اطراف چشم می باشد. در موارد شدیدتر بدنبال شکستگی استخوانهای حدقه در ناحیه کف، بخش داخلی، بافت های اطراف کره چشم وارد سینوس های این نواحی می شوند و به علت گیر افتادن بافتهای حرکتی کره چشم ایجاد می شود علاوه بر این گاهی هوای هوای داخل سینوس ها به بافت های حدقه وارد شده و ایجاد ورم در اطراف چشم می کند.
شکستگی های وسیع در ناحیه کف حدقه و یا بخش داخلی سبب جابجایی کره چشم به پایین و یا عقب می شود، در نتیجه کره چشم درگیر پایین تر و داخل تر از پشم سالم قرار می گیرد و از نظر زیبایی برای ایجاد اشکال می کند. گاهی در اثر خودمضربه و یا به وسیله بخش شکسته استخوان اعصاب این ناحیه دچار بی حسی و یا کاهش حس در ناحیه گونه و حتی لثه ها می شود.
صدمه به اعصاب عضلات چشم نیز ایجاد دو بینی می کند. باید در نظر داشت که شکستگی های حدقه چشم گاهی با شکستگی نواحی دیگر صورت نیز همراه می باشد.

راههای تشخیص کدامست؟

علاوه بر معاینه بالینی بیمار،باید سی تی اسکن و یا تصویر اختصاصی دیگر جهت بررسی نوع شکستگی و تعیین نوع درمان انجام پذیرد.

درمان بیماران چیست؟

درمواردی که شکستگی کوچک است و بافتهای اطراف چشم در محل شکستگی گیر نکرده باشند و یا تغییری درمحل کره چشم رخ نداده باشد، نیاز به درمان جراحی نمی باشد.
درصورت وجود هرگونه علامت که دال بر گرفتاری بافتهای اطراف چشمی باشد بنا بر صلاحدید جراح عمل جراحی ترمیمی انجام می شود دراین عمل جراحی بافتهای گیر افتاده درمحل شکستگی آزاد و بااستفاده از وسایل و مواد مخصوص شکستگی ترمیم می گردد.
لازم به ذکر است که در اکثر موارد پس از ترمیم شکستگی، دوبینی کماکان باقی می ماند و گاهی حتی بیشتر میشود . این امر به دلیل عدم کارایی کامل عضلات به دام افتاده در هفته ها و ماه های نخستین پس از عمل جراحی می باشد، دراکثر بیماران ظرف ۴-۶ ماه دوبینی ازبین می رود.
در صورت باقی ماندن مقادیر کمی از دوبینی، باعمل جراحی بالانس عضلات در چشم این مسئله قابل رفع می باشد .مشکل بی حسی در ناحیه گونه نیز ممکن است تا ماه هاپس از عمل باقی بماند و لیکن درتعداد بسیار کمی از افراد به علت شدت زیاد آسیب این بی حسی بطور دائم خواهد بود.
هرگونه دوبینی، بی حسی نواحی صورت بیرون زدگی یا گود افتادگی کره چشم پس از ضربه به صورت، یک علامت به نفع شکستگی استخوانهای حدقه می باشد .گاهی به علت عدم مراجعه و یا عدم تشخیص شکستگی، گود افتادگی چشم ماه ها تا سالها بعداز ضربه نمایان می شود که باعمل جراحی حدقه قابل جراحی حدقه قابل اصلاح می باشد.