دکتر بابک باب شریف ، متخصص چشم و فوق تخصص جراحی پلاستیک پلک و زیبایی و لیزر - بیماری چشمی وابسته به تیروئید

بیماری چشمی وابسته به تیروئید

بیماری چشمی وابسته به تیروئید چیست؟

درگیری غده تیروئید و چشم بامنشا اختلال سیستم ایمنی میباشد . گاهی درگیری منحصر به چشم گاهی غده تیروئید و گاهی مربوط به هردو است.

علائم درگیری چشم دربیماران بااختلالات غده تیروئید چیست؟

پف آلودگی متقارن و یاغیر متقارن درپلکها بیرون زدگی تدریجی کره چشم به صورت متقارن و یاغیر متقارن حالت خیرگی درچشمها به علت بازشدن زیاد ازحد پلکها بارز شدن سفیدی بخش فوقانی و تحتانی کره چشم درنگاه به پایین تشدید میشود.
دو بینی افقی و یا عمودی در هنگام باز بودن هر دو چشم و کاهش دید در مراحل پیشرفته از علائم آشکاراین بیماری میباشد. علائم بیماری میتواند به صورت خفیف در مراحل اولیه و یا شدید در مراحل پیشرفته باشد.

چگونه بیماری را تشخیص می دهند؟

تشخیص قطعی این بیماری صرفا ازروی علائم بالینی صورت میپذ یرد. برخی ازتستها مانند سی تی اسکن، ام آر آی و آزمایش های خونی به تشخیص کمک می کنند . درطول پیگری و درمان گاهی نیاز به انجام تستهای مختلف به تناوب وجود دارد که در تعدیل داروها و یا تصمیم گیریهای درمانی موثر می باشد.

درمان بیماران چگونه انجام میگرد؟

اگر چه درمان اختلال غده تیروئید تاثیر مستقیمی روی بیماری چشمی وابسته به تیروئید ندارد ولیکن اختلال غده تیروئید حتما بایستی توسط یک پزشک متخصص غدد تحت بررسی قرارگیرد. نوع و شدت علائم چشمی متفاوت بوده لذا نوع درمان نیز متفاوت است. گاهی فقط نیاز به مرطوب نگه داشتن چشمها باقطره اشک مصنوعی می باشد. گاهی باید بصورت دراز مدت ازکورتون و یا داروهای ضد ایمنی استفاده کرد. گاهی نیز جهت اصلاح دوبینی، برداشتن فشار روی عصب بینائی و کم کردن بیرون زدگی چشم نیاز به جراحی از نظر درمانی وجود دارد. درزمان تثبیت بیماری، اعمال جراحی زیبائی برای اصلاح پلکی و بیرون زدگی چشمها ( جراحی دکمپرسیون اوربیت ) مورد نیاز است.

توصیه

کشیدن سیگار طبق شواهد علمی باعث تشدید بیماری میگردد،لذا اولین قدم باید ترک سیگار باشد. استفاده از عینک آفتابی توصیه می شود. تمام بیماران بااختلالات غده تیروئید ( کم کاری و پرکاری ) که علائم چشمی ندارند باید جهت معاینه پایه و اولیه به چشم پزشک مراجعه نمایند. بیماری چشمی وابسته به تیروئید در ۳۰٪ موارد، ماهها تاسالها زودتر ازاختلال غده تیروئید ظاهر میشود. در ۱۰٪ موارد در طی زمان هیچ گونه اختلالی در غده تیروئید پیدا نمی شود. لذا در صورت وجود اختلال درکار غدد تیروئید و یا بروز علائم ذکر شده درچشم، معاینه توسط چشم پزشک ضروری میباشد.
درمان داروئی معمولا چند ماه به طول می انجامد، لذا از تغییر دادن میزان دارو و یاقطع ناگهانی دارو حتما خودداری شود در صورت بروز هرگونه عارضه ناشی ازمصرف دارو باید باپزشک مربوطه تماس گرفته شود . ازتنظیم خودسرانه دارو خودداری گردد. گاهی علیرغم کنترل اختلالات غده تیروئید، علائم بالینی بیماری چشمی پیشرفت کرده که باید مستقلا تحت درمان قرار گیرد . بنابراین کنترل غده تیروئید و بیماری چشمی وابسته به تیروئید کاملا دو مورد مستقل ازهم می باشند