عمل جراحی پف زیر چشم

با افزایش سن، تغییراتی در ساختمان پلک‌ها ایجاد می‌شود که باعث می‌شود فرد ظاهری سالخورده و خسته پیدا کند. جراحی اصلاحی پلک یک جراحی زیبایی است که به منظور اصلاح این تغییرات و ایجاد ظاهری جوان‌تر و شاداب‌تر انجام می‌شود. بلفاروپلاستی که یکی از شایع‌ترین روش‌های جراحی زیبایی است با برداشتن پوست، چربی و عضله اضافی و اصلاح موقعیت پلک، باعث بهبود قابل توجهی در ظاهر فرد شده و قیافه‌ای جوانتر و سرحال‌تر به فرد می‌بخشد. نتایج مفید این جراحی تا سال‌ها و گاهی به صورت مادام العمر برای فرد باقی می‌ماند.

بخش عمده این تغییرات عبارت است از:

  • ایجاد چروک‌های ظریف در اطراف پلک‌ها
  • کش آمدن و شل شدن پوست پلک‌ها که گاهی منجر به آویزان شدن پوست از لبه پلک می‌گردد.
  • تجمع چربی اضافه در زیر پوست پلک‌ها
  • شل شدن عضلات پلک‌ها
  • ایجاد افتادگی پلک یا ابرو

مجموع این تغییرات باعث می‌شود چهره فرد سال خورده و خسته به نظر برسد. به علاوه در صورتی که این حالات شدید باشد می‌تواند با مسدود کردن میدان دید جانبی بر عملکرد بینایی فرد نیز تأثیر بگذارد.

جراحی افتادگی پلک تحتانی:

جراحی پلک تحتانی بیشتر به منظور برداشتن کیسه‌های چربی زیر پلک تحتانی که حالت پف کردگی یا پف زیرچشم را ایجاد می‌کنند انجام می‌گیرد. معمولاً بخشی از پوست پلک تحتانی نیز برداشته می‌شود. این تغییرات در مجموع باعث ایجاد ظاهری جوان‌تر در فرد می‌شود.

جراحی از طریق ملتحمه  (Transconjunctival Blepharoplasty)

این روش بیشتر در افراد جوان به کار می‌رود که پوستشان هنوز خاصیت ارتجاعی خود را از دست نداده است و قوام نسبتاً سفتی دارد. در این روش بدون آن که پوست دستکاری شود از طریق برشی در پشت پلک تحتانی (در سمت ملتحمه) کیسه‌های چربی زیر پلک برداشته می‌شود. مزیت این روش آن است که نیازی به ایجاد برش بر روی پوست ندارد.

جراحی زیبایی پلک (افتادگی پلک) برای چه کسانی مناسب است؟

جراحی زیبایی پلک را می‌توان در مطب، درمانگاه یا بیمارستان انجام داد. معمولاً جراحی به صورت سرپایی انجام می‌شود و نیازی به بستری ندارد. زمان انجام جراحی متغییر است و بسته به آنکه جراحی روی پلک بالا یا پایین یا هر دو انجام گیرد بین یک تا سه ساعت طول می‌کشد. جراحی معمولاً با بی حسی موضعی انجام می‌شود اما بسته به وضعیت بیمار و با صلاح دید پزشک ممکن است بیمار به طور کامل بیهوش شود.
در جراحی از طریق ملتحمه، برش در پشت پلک (از سمت داخل پلک) ایجاد می‌شود و چربی اضافه از همین محل خارج می‌شود. سپس محل برش با بخیه‌های قابل جذب ‌ترمیم شود.

جراحی پلک برای چه کسانی مناسب است؟

بهترین کاندیدهای جراحی زیبایی پلک کسانی هستند که حداقل ۳۵ سال سن داشته باشند و افتادگی پلک یا پف دور چشم (در اثر تجمع چربی اضافه) باعث تغییرات ناخوشایند در چهره‌شان شده باشد. برای انجام جراحی لازم است که فرد بطور کلی سالم باشد و بیماری خاصی نداشته باشد. با توجه به روند رو به رشد جراحی‌های زیبایی، برای آنکه بیمار به نتایج دلخواه دست یابد بسیار مهم است که انتظارات واقع بینانه و معقولی از جراحان اعم از جراح پف چشم، جراح پف بالای پلک، جراح پف زیر پلک، جراح پف زیر چشم، جراح افتادگی پلک عمل جراحی و نتایج آن داشته باشد. برای رسیدن به یک دیدگاه صحیح، دیدن تصاویر قبل و بعد از عمل جراحی در افراد دیگر و احیاناً مشورت با افرادی که قبلاً جراحی شده‌اند بسیار کمک کننده است. ضمناً باید توجه داشت که جراحی اصلاحی پلک تاثیری بر موارد زیر ندارد:

  • چروک‌های اطراف پلک، بین ابروها و روی پیشانی (برای درمان این چروک‌ها تزریق بوتوکس روش مناسبی است)
  • حلقه‌های سیاه اطراف چشم
  • افتادگی ابرو

به هر حال باید به یاد داشت که جراحی زیبایی پلک به هر حال یک عمل جراحی است و عوارض احتمالی آن به سادگی از بین نمی‌رود. بنابراین برای انجام این جراحی مشاوره دقیق تخصصی ضروری است.

نتایج عمل جراحی زیبایی پلک (بلفاروپلاستی)

  • ترمیم زخم یک فرایند تدریجی است. محل برش معمولاً تا ۶ ماه ته رنگ صورتی دارد و پس از این مدت کم کم به صورت یک خط ظریف سفید درمی آید و تقریباً محو می‌شود.
    هر جراحی اعم از جراح پف چشم، جراح پف بالای پلک، جراح پف زیر پلک، جراح پف زیر چشم، جراح افتادگی پلک و … بعد از جراحی زیبایی دنبال یکسری نتایج مفید از جراحی خود هستند که شامل:
    بهبود میدان دید جانبی
  • افزایش اعتماد به نفس
  • باقی ماندن نتیجه عمل برای سال‌های متمادی و گاهی تا پایان عمر

عوارض عمل جراحی پلک یا جراحی زیبایی پلک (بلفاروپلاستی)

در دست جراح با تجربه، عوارض جراحی زیبایی پلک چندان شایع نیستند. البته مثل هر جراحی دیگر احتمال عوارضی مثل عفونت محل زخم یا حساسیت به ماده بیهوشی همیشه وجود دارد. با رعایت دستورات پزشک قبل و بعد از عمل جراحی، احتمال بروز عوارض کاهش می‌یابد.

عوارض خفیف پس از عمل عبارتند از:

  • دوبینی یا تاری دید گذرا
  • تورم پلک
  • عدم تقارن محل برش در دو طرف
  • جوش‌های سفید کوچک در محل بخیه‌ها

این عوارض گذرا هستند و پس از چند هفته کم کم برطرف می‌شوند.

پس از جراحی پلک در برخی از افراد به خصوص در موقع خواب پلک‌ها کاملاً بسته نمی‌شوند. این حالت معمولاً خفیف است و پس از چند هفته به تدریج بهتر می‌شود. استفاده از قطره اشک مصنوعی و پمادهای مرطوب کننده در موقع خواب به کنترل این حالت کمک می‌کند؛ اما اگر این حالت شدید باشد و منجر به باز ماندن روی قرنیه به مدت زیاد شود می‌تواند باعث ایجاد خراش یا زخم قرنیه گردد که عوارض جدی بینایی را به دنبال دارد و باید با جراحی مجدد اصلاح گردد.

در موارد بسیار نادری ممکن است پس از عمل، خونریزی شدید اتفاق بیفتد و با فشار آوردن بر عصب بینایی باعث کاهش دید شدید و دایمی شود. برای پیشگیری از این عارضه فرد باید از خم کردن سر و فعالیت‌های سنگین پرهیز کند و در صورت بروز هرگونه درد شدید یا کاهش دید بینایی به سرعت توسط پزشک معاینه شود.

وجود برخی از بیماری‌های زمینه‌ای احتمال بروز عوارض جراحی را بیشتر می‌کند. بیماری‌های مثل پرکاری تیرویید یا بیماری تیروییدی چشم، خشکی چشم، بیماری‌های قلبی، فشار خون و دیابت می‌تواند خطرات جراحی را افزایش دهد. همچنین سابقه پارگی پرده شبکیه یا آب سیاه (گلوکوم) نیز می‌تواند باعث افزایش خطرات جراحی گردد.
برای درک دقیق احتمال بروز این مشکلات و پیشگیری از بروز آن‌ها لازم است فرد تمام مشکلات پزشکی، داروهای مصرفی و بیماری‌های خود را با پزشک معالج درمیان بگذارد و یک مشاوره دقیق قبل از جراحی انجام شود.

دستورات پس از عمل بلفاروپلاستی

در پایان جراحی محل برش و بخیه‌ها با پماد چرب می‌شود و در صورت لزوم چشم پانسمان می‌گردد. پس از آنکه اثر داروی بی حس کننده از بین رفت ممکن است احساس کنید که پلک‌ها تحت کشش و دردناک هستند. این حالت معمولاً خفیف است و با مصرف مسکن‌های معمولی برطرف می‌گردد. در صورت بروز هرگونه درد شدید یا کاهش دید حتماً با پزشک خود تماس بگیرید. معمولاً توصیه می‌شود که پس از عمل تا چند روز از کمپرس سرد استفاده کنید و سرتان را بالا نگه دارید (برای خوابیدن هم چند بالش زیر سرتان بگذارید) این اقدامات به کنترل ورم و کبودی محل عمل کمک زیادی می‌کند. میزان ورم و خون مردگی محل عمل در افراد مختلف متفاوت است. معمولاً ورم و کبودی پس از یک هفته به حداکثر می‌رسد و ظرف ۲ تا ۴ هفته برطرف می‌گردد. تا یکی دو هفته پس از عمل جراحی پلک‌ها ترشحات خفیف یا حالت چسبندگی دارند. مصرف قطره‌های مناسب به رفع این حالات کمک می‌کند. در هفته‌های اول پس از عمل ممکن است اشک ریزش، حساسیت به نور و تغییرات گذرای بینایی (مثل تاری دید یا دوبینی) ایجاد شود که به تدریج برطرف می‌گردد. در ۲-۳ هفته اول لازم است مکرراً توسط چشم پزشک یا جراح پلک معاینه شوید. بخیه‌ها معمولاً ۴-۵ روز تا یک هفته پس از عمل برداشته می‌شود پس از برداشتن بخیه‌ها تورم پلک‌ها کم کم فروکش می‌کند و فرد ظاهر بهتری پیدا می‌کند.

بازگشت به فعالیت‌های عادی روزمره

تقریباً تمام جراحان اعم از جراح پف چشم، جراح پف بالای پلک، جراح پف زیر پلک، جراح پف زیر چشم، جراح افتادگی پلک، توقعاتی که پس از جراحی دارند این است که اکثر افراد پس از یکی دو روز می‌توانند مطالعه کنند یا تلویزیون تماشا کنند. معمولاً تا ۲-۳ هفته پس از انجام جراحی نمی‌توان از لنز تماسی استفاده کرد و فرد باید از عینک مناسب استفاده کند.

پس از یک هفته تا ۱۰ روز که همه بخیه‌ها برداشته شدند و محل زخم تقریباً جوش خورد می‌توان فعالیت‌های شغلی را از سر گرفت. از این زمان با صلاحدید پزشک می‌توان از مواد آرایشی برای پنهان کردن کبودی و محل برش استفاده کرد. معمولاً تا ۳-۴ هفته پس از جراحی چشم‌ها شدیداً به آفتاب، باد شدید و گرد و غبار حساس هستند. در این مدت بهتر است از یک عینک آفتابی بزرگ و یک کرم ضد آفتاب مخصوص دور چشم استفاده کرد.

تا ۴-۵ روز بهتر است فرد فعالیت‌های خود را محدود کند و در حد امکان استراحت کند، به علاوه تا ۳-۴ هفته لازم است از فعالیت‌های سنگین (مثل خم شدن، برداشتن اشیای از زمین و ورزش‌های قدرتی) اجتناب شود. این فعالیت‌ها فشار خون را بالا می‌برند و احتمال خونریزی در محل عمل را زیاد می‌کنند.

عمل آب مروارید‎

آب مروارید و ۱۸ نکته‌ای که باید در مورد آن بدانید

/
یکی از شایع‌ترین عمل‌های جراحی چشم عمل جراحی «کاتاراکت» یا عمل جر…
ایفت ابرو و پیشانی

۳ روش مؤثر و کاربردی برای لیفت ابرو و پیشانی

/
لیفت پیشانی و ابرو یکی از روش‌های جوان‌سازی از طریق بالا کشید…
درد چشم در کار با کامپیوتر

۱۰ راه حل برای کاهش علائم CVS در کار با کامپیوتر

/
۱۰ راه حل برای کاهش علائم CVS در کار با کامپیوتر CVS مجموعه‌…