دکتر بابک باب شریف ، متخصص چشم و فوق تخصص جراحی پلاستیک پلک و زیبایی و لیزر - کُنژُنکتیویت(conjunctivitis)یا التهاب ملتحمه

کُنژُنکتیویت(conjunctivitis)یا التهاب ملتحمه

کُنژُنکتیویت (التهاب ملتحمه یا «چشم صورتی»)شایع ترین علت ایجاد قرمزی و تحریک چشم است.درد نا چیزی وجود دارد و شدّت بینایی فقط کمی کاهش می یابد.شایع ترین عامل ویروسی بیماری،عفونت با آدنوویروس است که موجب ترشح آبکی،احساس خفیف وجود جسم خارجی در چشم و ترس ازنور می شود.در عفونت میکروبی ملتحمه،بیشتر ترشح مخاطی ایجاد می شود.معمولا موارد خفیف کُنژُنکتیویت عفونی با آنتی بیوتیک های موضعی وسیع الطیف چشمی مانند سولفاستامید10%،مخلوط پلی میکسین-باسیتراسین-نئومایسین،یا تری متوپریم-پلی میکسین درمان می شوند.درموارد عود کننده،مقاوم و شدید باید از نمونه برداری و کشت چرک استفده کرد.
نکته
 بیماران مبتلا به کُنژُنکتیویت برای پیشگیری از سرایت بیماری به دیگران باید به طور مرتب دست های خود را بشویند.چشم هایشان را لمس نکنند و با دیگران تماس مستقیم نداشته باشند.
 کُنژُنکتیویت ممکن است در اثر عوامل محیطی ،لنز های تماسی،پمادها یا قطره های چشمی نیز ایجاد شود.
 کُنژُنکتیویت موجب قرمزی ،خارش و تورم چشم می شود.
 معمولا کُنژُنکتیویت عفونی طی7تا10روز بهبود می یابد.
 کُنژُنکتیویت آلرژیک بسیار شایع است و اغلب با کُنژُنکتیویت عفونی اشتباه گرفته می شود.
خارش،قرمزی و اشکریزش وجود دارند.
 کُنژُنکتیویت آتوپیک(ناشی از استعداد ژنتیکی به بروز واکنش ازدیاد حساسیت آنی در برابر آنتی ژن های شایع محیطی) در افراد مبتلا به درماتیت (التهاب پوستی)آتوپیک یا آسم روی می دهد.
 نشانه های کُنژُنکتیویت آلرژیک را می توان با کمپرس سرد،داروهای تنگ کننده ی عروقی موضعی،آنتی هیستامینیک ها و داروهای تثبیت کننده ی ماست سل مانند کرومولین سدیم و در موارد مقاوم،محلول های کورتون موضعی تسکین داد ولی در این مورد بهتر است از داروهای ضد التهابی غیراستروییدی موضعی مانند کتورولاک ترومتامین استفاده کرد.